Bertíkův čtenářšký deník

Cílem našeho nového projektu je zapojit rodiny do rozvoje předčtenářských dovedností dětí a zároveň obohatit děti o další kompetence pomocí čtených příběhů. Zde naleznete seznam doporučených knih, které se budou vázat na integrované bloky a daná podtémata, která nás v daném měsíci ve školce doprovází. 

PROSINEC: DŮVĚRA S HONZÍKEM

 Kniha ze série Příběhy z lesa, která pomáhá dětem získat důvěru ve vlastní schopnosti, ale i v okolí. 

Knížka je vhodná k prvnímu čtení.

Knížka vypráví o malé myšce, která potkává silnější zvířata, která ji chtějí sežrat. Díky své chytrosti a sebedůvěře, se jí podaří všechna zvířátka obelstít. Vymyslí si příšeru jménem Gruffalo, která chce sežrat všechna zvířata v lese, a tak všichni před myškou utečou. Co se ale stane, když myška nakonec potká opravdu Gruffala? 

EDA TO NEVZDÁpodtitul: Každý potřebuje kapku sebedůvěry¨
Eda je kaloň. Moc rád by poletoval jako ostatní, ale má strach. Bojí se udělat první krok, pustit se větve a spolehnout se na to, že dokáže letět. Co když spadne a nabije si čumák? Pak se ale přižene bouřka a jeho kamarádka můrka se ocitne v ohrožení. Eda se tak bude muset bleskově rozhodnout. Najde v sobě sebedůvěru?  

LISTOPAD: SOUNÁLEŽITOST S MARUŠKOU

Marcin Mortka: Krátké příběhy ze série o Tappim a jeho přátelích, které jsou ideální pro čtení na dobrou noc a zaměřují se na přátelství a společná dobrodružství 

Petr Horáček: Příběh, který se dotýká tématu odlišnosti a přijetí. Hrdina je jiný než ostatní, a kniha tak dětem pomáhá pochopit, že je v pořádku, když nejsme všichni stejní, a učí je toleranci a sounáležitosti. 

Carl Wilkinses: Zpomalte a otevřete oči novému světu zázraků, které nás obklopují každý den. Knížka nás naučí oceňovat přirozenou krásu kolem nás.

 Příběh osmiletého Péťi, který se učí nalézt rovnováhu mezi digitálním světem a nádhernými zážitky reálného života. Skrze dobrodružství z offline her, "Oflajňák" nabízí nejen zábavu, ale i cenné lekce o důležitosti trávení času mimo svět technologií a jejich vlivu na mezilidské vztahy. 

ŘÍJEN: SAMOSTATNOST S KUBÍKEM

Knížka zapojuje dítě do děje drobnými úkoly a vypráví o slonovi, který jde poprvé do školy.

Tato kniha je přímo zaměřena na to, aby dětem hravou formou představila, jak se starat samy o sebe a o své okolí. Je inspirována Montessori pedagogikou, která klade velký důraz na praktické dovednosti a samostatnost. 

Honza a Hanča jsou nerozlučná dvojka. I když si umí pomáhat, umí se i pořádně pohádat. Knížka děti seznamuje s triky, jak řešit konflikty.

Filip a Matěj jsou dvojčata. Společně chodí do mateřské školy, kde se seznamují s novými kamarády. Zatímco Matěj se do školky těší, Filipovi se tam příliš nechce. To se záhy změní díky hravé paní učitelce, se kterou si děti užijí spoustu zábavy a naučí se kupu věcí, které se jim budou hodit nejen ve škole. Příběhy jsou doplněné o jednoduché úkoly, které děti rovnou něco naučí. 

ZÁŘÍ: SLUŠNOST S ANIČKOU

Kubík se ve školce seznamuje s kodexem správného předškoláka. S medvídkem Míšou zjišťují, jak se chovat u stolu, co dělat v divadle nebo jak je to s těmi "kouzelnými slůvky".

Tato kniha přináší poutavé příběhy holčičky Majdy a jejich každodenních zážitcích, prostřednictvím kterých se děti učí "kouzelným slovíčkům".

Krátké, srozumitelné a barevně ilustrované pohádky, které děti nejen pobaví, ale také jim otevírají prostor k povídání o důležitých hodnotách – například slušnost, laskavost nebo odvahu.
Pohádky jsou psané jednoduše a s humorem, takže jsou ideální pro společné čtení s předškolními dětmi.
"Nejzlobivější princezna".
Pohádka vypráví o princezně, která se chovala rozmazleně, pořád na všechny křičela a nic jí nebylo dost dobré. Dokonce ani na své rodiče a služebnictvo nebyla vlídná. Všichni kolem ní trpěli jejím nevhodným chováním – a právě to ji nakonec přivedlo do situace, kdy si musela uvědomit, že bez slušnosti a zdvořilosti se v životě daleko nedostane. 

POZOR! ČTENÍ NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ!!  Tato knížka vypráví o přátelství dvou předškoláků, kteří plánují útěk ze školky, proto je vhodná spíše pro starší děti a je nutné čtený příběh s dítětem probrat.